Umenie a kultúra - Výtvarná výchova
2. Výtvarná výchova. Vo výtvarnej výchove sa deti učia cez hru a tvorivé činnosti s rôznymi materiálmi ako papier, farby či modelovacia hmota. Po ruke majú rôzne nástroje, napríklad ceruzky, voskové pastely, fixky alebo štetce. To všetko im pomáha rozvíjať fantáziu a tvorivosť a tiež vyjadrovať svoje predstavy kreslením alebo modelovaním. Pritom si trénujú aj šikovnosť rúk a získavajú nové návyky.
Výtvarné aktivity im pomáhajú porozumieť jazyku vizuálnych znakov, ktoré sú dôležité pre komunikáciu a výmenu informácií. Umožňujú im tiež lepšie pochopiť vizuálnu kultúru, čo je kľúčové pre ich vnímanie sveta okolo nich. Všetky zložky osobnosti dieťaťa - zmysly, cítenie, rozum, chápavosť, obrazotvornosť, fantázia a temperament - sa do týchto činností krásne zapájajú. Tým sa rozvíja celková osobnosť dieťaťa. Na rozdiel od iných aktivít, ktoré časom pominú, výtvory, ktoré dieťa vytvorí, zostávajú ako malé poklady. Môžu sa k nim vracať, hrať sa s nimi, darovať ich alebo ich vystaviť. Tak zažívajú radosť z toho, že sú autormi niečoho vlastného, a to im pomáha budovať ich vlastnú identitu.
Program výtvarnej výchovy je rozdelený do šiestich zaujímavých oblastí:
1. Plošné výtvarné činnosti, 2. Priestorové výtvarné činnosti, 3. Práca s farbami, 4. Hravý (spontánny) výtvarný prejav, 5. Medzizmyslové vnímanie, 6. Vnímanie a spoznávanie umeleckých diel
To všetko podporuje detskú kreativitu a umožňuje im objavovať čaro umenia v každom kúsku ich tvorivosti.